مطالعات زیدیه
درباره وبلاگ


سلام به همه دوستان
تلاش اصلی ما در این وبلاگ معرفی تاریخ و میراث فکری زیدیه در فضایی بی‌طرفانه است. البته گاهی اوقات در قالب ویژه‌نامه‌هایی به مذاهب دیگر هم پرداخته می‌شود.

مدیر وبلاگ : محمد حسین کاظمی


نوشتار حاضر قسمت چهارم از مجموعه مطالعات صورت گرفته درباره‌ی زندگی و آثار یحیی بن حسین هارونی می‌باشد که در ادامه فراروی خوانندگان محترم قرار می‌گیرد.

کتاب الامالی از آثار مهم حدیثی ابوطالب هارونی است. اصل این کتاب به دست ما نرسیده است و آنچه امروز موجود است، ترتیب جدید آن (تبویب) توسط قاضی جعفر بن احمد بن عبدالسلام مسوری (م573ق) می‌باشد.

قاضی جعفر بن احمد پس از اطلاع از کتاب امالی هارونی، که محتوی اخبار پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) بود؛ آن را به طرق موثق سماع نمود و دریافت که این کتاب علی رقم محاسن فراوان دارای ابوابی نامرتب است به طوری تفکیک و تمییز آن‌ها را از یکدیگر را مشکل می‌کند. وی با این انگیزه و همچنین به درخواست عده‌ای از اهل علم به ترتیب و تبویب این کتاب تحت «عنوان تیسیر المطالب فی امالی السید ابی طالب» در 64 باب می‌پردازد تا استفاده از آن را برای دیگران آسان نماید.

این کتاب با ذکر معجزات، فضایل و شمایل پیامبر (ص) آغاز می‌شود و با بیان فضایل امام علی و اهل بیت (ع) تا باب هشتم ادامه می‌یابد. باب نهم تا پایان کتاب هم احادیث متعددی در فقه، اخلاق و کلام نقل شده است.

یکی از مزایای این کتاب نقل روایات به صورت مسند است. ابوطالب هارونی و به تبع او قاضی جعفر به ذکر اسناد احادیث اهتمام ورزیده‌اند و این امر بر اهمیت کتاب نزد زیدیه افزوده است. این کتاب مورد توجه علمای امامیه هم قرار داشته و شیخ منتجب الدین رازی (585ق) در کتاب الاربعون، ابن شهر آشوب (588ق) در کتاب مناقب و همچنین على بن موسى بن جعفر بن طاووس‏ (664ق) در الاقبال بالاعمال الحسنه و کتاب محاسبه النفس و دیگر آثار خود از ان بهره برده‌اند. 

ابوطالب هارونی در این کتاب از 36 تن از مشایخ حدیث خود روایت می‌کند. وی بیشترین روایات را از طریق ابوالعباس حسنی، محمد بن بندار آملی، حسین بن هارون (پدرش)، عبدالله بن محمد ابراهیم القاضی، عبدالله بن عدی الحافظ و عبیدالله بن محمد بن بدر الکرخی نقل کرده است. هارونی در این کتاب هفت حدیث را بدون ذکر نام شیخ خود و با عناوین حدثنی یا حکی مشایخنا، روی اصحاب الاخبار، روی اصحابنا و ذکر من صنف اصحاب المختار نقل کرده است.  

ابوطالب هارونی در این کتاب به واسطه‌ی مشایخ خود از مصادر مهمی چون صحیفه الرضا (ع) به روایت احمد بن عامر، سنن ابن ماجه، المجموع الحدیثی و الفقهی، نزهه الابصار و محاسن الآثار، سنن ابو داود، کتاب الجعفریه یا الاشعثیات، امالی احمد بن عیسی بن زید، کتاب یا آثاری از ناصر اطروش و مقاتل الطالبیین روایت کرده است.

این اثر با تحقیق یحیی بن عبدالکریم الفضیل نخست توسط دار مکتبه الحیاه للطباعه و النشر، در بیروت به چاپ رسید و سپس توسط مکتبه الیمن الکبری در شهر صنعا منتشر شد. سومین چاپ این کتاب هم همت موسسه الاعلمی للمطبوعات بیروت در سال 1395ق/1975م صورت گرفت. این کتاب بار دیگر توسط عبدالله بن حمود العزی تصحیح و در موسسه‌ی الامام زید بن علی الثقافیه عَمان در سال 1422ق/2002م به چاپ رسیده است.





نوع مطلب : امامان و اندیشوران، آثار مکتوب، 
برچسب ها : ابوطالب هارونی، تیسیر المطالب،
لینک های مرتبط : نگاهی به زندگانی و آثار ابوطالب هارونی (الناطق بالحق)، معرفی کتاب «الافاده فی تاریخ ائمه الساده»، اساتید و شاگردان ابوطالب هارونی (الناطق بالحق)،
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :