مطالعات زیدیه
درباره وبلاگ


سلام به همه دوستان
تلاش اصلی ما در این وبلاگ معرفی تاریخ و میراث فکری زیدیه در فضایی بی‌طرفانه است. البته گاهی اوقات در قالب ویژه‌نامه‌هایی به مذاهب دیگر هم پرداخته می‌شود.

مدیر وبلاگ : محمد حسین کاظمی

دکتر سید علی موسوی نژاد عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در سخنانی به تشرح مسائلی درباره انصارالله یا حوثی‌ها و حملات ظالمانه عربستان پرداخت و گفت: «"انصارالله" ریشه در مذهب زیدی دارد، مذهب زیدی در تشیع و تشیع در اسلام ریشه دارد؛ پس با جریانی اسلام‌گرا در یمن مواجهیم که قرائت شیعی دارند. نام "حوثی" از یکی از شاخه‌های خاندان حسنی که در شهری به نام "حوث" زندگی می‌کردند گرفته‌شده است.» دکتر موسوی نژاد با تصحیح شایعه‌ای دربارۀ حوثیان گفت: «حوثی نه نام قبیله است نه نام حزب، بلکه نام بیتی از عالمان حسنی در یمن است که به امام علی (ع) بسیار ارادت داشته‌اند.»


تبارشناسی حوثیان یمن

دکتر موسوی‌نژاد نویسندۀ کتاب "تراث الزیدیه" دربارۀ تبارشناسی حوثیان یمن گفت: «"سید حسین الحوثی" حدود ۲۰ سال قبل رهبریِ نهضتی اسلامی و بیدارگرایانه را به عهده گرفت و کارش را از کوه و روستایی به نام "مرّان" آغاز کرد. او سعی کرد مردم را از تعالیم وهابیت دور کند. سال‌ها بود که مدارس علمیه و آموزش قرآن به دست وهابیان افتاده بود. امام جماعت مساجد نیز حتی از عربستان تأمین می‌شد و عربستان یمن را به مستعمره خود تبدیل کرده بود. شخصیت‌ها و ژنرال‌های یمن دو حقوق دریافت می‌کردند: یکی حقوق ناچیزی بود که دولت یمن می‌داد و دیگری حقوقی ماهیانه که عربستان به شخصیت‌ها و شیوخِ قبایل پرداخت می‌کرد.»

وی با اشاره به نفوذ وهابیت به شهرهای شیعیِ یمن افزود: «شهر "سَعده" که مرکز اصلی تشیع زیدی در یمن است و حوزه‌ها و مدرسه‌های تشیع آنجاست. وهابیت در شهر "دَمّاج" که نزدیکی این شهر است مدرسه‌های وهابی ایجاد کرده بود. وهابیان وابسته به عربستان شخصی به نام "وادعی" را در رأس کار گذاشته بودند. او نیز مرکزی را به نام "دارالحدیث" ایجاد کرد که مطالب بسیاری را در نقد شیعه و انقلاب اسلامی ایران منتشر می‌کرد. زیدیان نیز نمی‌توانستند در این ‌رابطه کاری بکنند زیرا حکومت یمن حکومتی سکولار و نظامی بود. مرحوم حسین الحوثی بر این وضعیت شورید و تلاش کرد علما، مردم و قبایل یمن را در مواجهه با شیوع و نفوذ وهابیت توجیه کند.»

 

فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی-سیاسی و نظامی حسین الحوثی

دکتر موسوی نژاد تغییر و تحول فعالیت‌های حسین الحوثی را در سه دورۀ فرهنگی، سیاسی و نظامی تحلیل کرد و گفت: «البته "علامه بدرالدین الحوثی" پدر "سید حسین الحوثی" پیش ‌از این مبارزه با وهابیت را با نوشتن کتاب‌های متعددی در رد وهابیت دارد مانند "تحریر الافکار" و "زیاره القبور" آغاز کرده بود.»

وی همچنین معتقد است رفتار حوثیان با مسائل جهان اسلام بسیار خیرخواهانه است. ایشان در این باره افزودند: «سید حسین راه پدر را ادامه دارد و با فعالیت‌های اجتماعی وارد فاز سیاسی شد. وی با هوشمندی جریانی حکیمانه راه انداخت. او دشمن اولش را علی عبدالله صالح نمی‌دانست. حسین الحوثی حتی وهابیت و عربستان را نیز دشمن اصلی خود نمی‌دانست و از آنان به حکومت‌های مزدور و وابسته تعبیر می‌کرد. وی آن‌ها را بازی‌خوردۀ قدرت‌های جهانیِ آمریکا و اسرائیل می‌دانست و با استکبار جهانی و صهیونیسم جهانی مشکل داشت. شعار مردم یمن هنوز "الموت لآمریکا و اسرائیل" است و هنوز "الموت لآل‌سعود" نگفته‌اند.»

 

چرا حوثیان وارد فاز نظامی شدند

دکتر موسوی نژاد گفت: «دولت یمن به علت مسائل پیش‌ آمده در یازده سپتامبر برای مبارزه با القاعده از جانب آمریکا تحت‌ فشار بود. آن‌ها برای خوش‌ خدمتی به آمریکا سر اسلحه را به سمت مردم شیعه یمن گرفتند که چرا علیه آمریکا شعار می‌دهید. حوثی‌ها ازاینجا وارد فاز نظامی شدند و در ۶ یا ۷ حمله پاسخ‌های در خوری به ارتش یمن دادند.

عضو هیئت‌علمی دانشکده شیعه شناسی در ادامه گفت: «هواپیماهای ارتش یمن در سال ۲۰۰۴ توانست حسین الحوثی را که در غاری با خانواده‌اش مشغول دفاع بود به شهادت برساند؛ با شهادت او بیداری جدی‌تری میان مردم یمن به وجود آمد. سخنان او بازگشت به قرآن و تعالیم اهل‌بیت (ع) بود. برادر ایشان "سید عبدالملک الحوثی" مانند شیر به میدان آمد. بنده مطمئنم یمنی‌ها تا بینی عربستان را به زمین نمالند کنار نخواهند رفت. استواری این سید مانند استواری سید حسن نصرالله در برابر اسرائیل است.»

 

قیام زیدیه، تاکتیک تشیع

دکتر موسوی نژاد معتقد است: «مذهب زیدیه مذهبی مستقل از شیعه نبوده است، بلکه زیدیه و قیام‌هایش تاکتیکی سیاسی بود که در عصر امام صادق (علیه‌السلام) برای قیام و مبارزه انجام می‌شده است. گرچه تاکتیک حضرات ائمه (علیهم‌السلام) کار نظامی نبود. آن‌ها سیاست تقیه را پیشه کردند تا با حضور در مراکز اصلی جهان اسلام به تربیت شاگردان بپردازند.

این تاکتیک به سمت گفتمان‌سازی رفت و برای خود فقه و کلامی یافت. به نظر من امروز خط‌کشی میان شیعه امامی و زیدی درست نیست. آن‌ها مانند دیگر شیعیان در عصر غیبت به حرکت‌های پویا و فعالانه و تبعیت از کسی که فقیه و از نسل پیامبر (ص) باشد به میدان آمده‌اند.»

 

اختلاف در جزئیات مذهبی، اتفاق در عرصۀ سیاسی

دکتر موسوی نژاد با اشاره به تفاوت‌های زیدیه و امامیه گفت: «ما با زیدیه اختلافاتی نیز در جزئیات مذهب داریم آن‌ها فقط سه امام اول را امام می‌دانند، به مهدویت امام زمان (عج) آن‌گونه که ما معتقدیم اعتقاد ندارند و در یک صورت کلی مهدویت را می‌پذیرند. متأسفانه برخی در داخل حوثی‌ها و زیدی‌ها را شیعۀ امامی پنداشته‌اند اما این درست نیست. مواضع ما در عرصه سیاسی یکی است اما در جزئیات مذهب باهم تفاوت داریم.

 

حوثیان چه می‌گویند؟

دکتر موسوی نژاد در ادامه دربارۀ شناخت حوثیان یمن گفت: «"محمد بدرالدین" که در حضور سید عبدالملک شخصیت پس پردۀ حوثیان یمن است و شخصیت مهمی به شمار می‌آید در مصاحبه و گفتگوهایش که به چاپ رسیده است دربارۀ هویت حوثیان و خواسته‌هایشان می‌گوید ما از مردم یمن را دعوت می‌کنیم تا با محوریت و مرجعیت اهل‌بیت پیامبر (ص) گرد قرآن جمع شوند.»

وی افزود: «زیدیه عموماً عقل‌گرا هستند تا جایی که آن‌ها را متأثر از معتزله خوانده‌اند. آن‌ها با جبرگرایی به‌خصوص سلفیت و وهابیت مخالف‌اند بنابراین اعتقاد راسخ بعدی آن‌ها عدل الهی است.»

دکتر موسوی نژاد افزود: «یکی دیگر مسائل مهم زیدیه یمن، بحث توحید است و ولایت امام علی «علیه‌السلام» است که به‌عنوان کلیدی‌ترین گفتمان انصارالله یمن محسوب می‌شود. آن‌ها به تولی و تبری نیز اعتقاد دارند و از این ‌روی در ۱۵ سال اخیر برای گرامیداشت تولی، عید غدیر را جشن می‌گیرند. بیشترین وجه تبری در مواجهه با استکبار جهانی است. آن‌ها نه کشتار را که اعلام برائت را در برابر استکبار پیشه خود قرار داده‌اند. مقابله با صهیونیسم می‌تواند محور وحدت‌گرایی مسلمانان جهان باشد.»

 

حوثیان خواهان حاکمیت بر یمن نیستند

دکتر موسوی نژاد معتقد است: «انصارالله که از سال 1997 که کار فرهنگی می‌کرد و از سال ۲۰۰۴ وارد فاز نظامی شد هیچ‌گاه درخواست حکومت نکردند. آن‌ها اگرچه به‌صورت سنتی یازده قرن بر یمن حکومت کرده بودند و این حق را داشتند که بر حکومت برسند؛ اما درخواست‌های آن‌ها بسیار مدرن، عادلانه و دموکراتیک بود. آن‌ها خواهان این موارد هستند:

۱. آزادی مذهبی و عقیدتی و عدم تلاش برای از بین بردن شیعیان؛ (سکولارها تلاش می‌کردند آثار شیعی را در شمال یمن از بین ببرند)

۲. برابری در حقوق شهروندی؛

۳. مقابله و پایان دادن به فقر اقتصادی»

منبع: سایت دانشگاه ادیان و مذاهب





نوع مطلب :
برچسب ها : حوثی‌ها، یمن،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :